Panama

28 oktober 2013 - Bocas Del Toro, Panama

Aangezien het onmogelijk (en duur) is om een visum te verkrijgen in Costa Rica op korte tijd (we beschouwen 4 maand als korte tijd XD) mag ik maar maximaal 90 dagen in het land verblijven. Ik moest dus voor 14 november 72uur het land verlaten. Onze school organiseerde een trip naar Panama dus dit was de ideale gelegenheid^^
We vertrokken vrijdag om 10uur. Om 15 uur waren we bij de grens. Echt een ONGELOOFLIJKE grens. We moesten een houten brug over dat precies op instorten stond. Ik was zo blij dat ik enkel mijn rugzak mee had als bagage. Dan moesten we nog eens een uurtje rijden naar de Caribische kust. Vervolgens moesten we een taxibootje nemen aangezien Bocas del toro een eiland is. Deze bootjes gaan echt supersnel... ik kon met moeite mijn ogen open houden... Ik moest ook aan meter denken die niet zo tevreden zou geweest zijn omdat het nogal 'trok'. Ook ik dacht van 'toeme toch waar heb ik mijn sjaal gelaten' zelf al was het veel warmer als in San José. Ik schat zo een 28 °c.
Om 7 uur waren we eindelijk in de hostel. De kamerverdeling was vrij simpel... 10 meisjes in 1 kamer (en 1 badkamer)... Gelukkig wist ik het onderste bed van een stapelbed te bemachtigen zodat ik handdoeken en dergelijke kon omhoog hangen. Ik had al snel door dat velen dit reisje als een feest reisje zagen (maar dan wel een extreem extreeeeem feestreisje). Veel slaap is er dus niet van in huis gekomen.

Zaterdag hadden we eerst een 'Dolphin and snorkeling tour'. Het was wel eens fijn om dolfijnen in wild te zien zwemmen en plezier hebben. Het snorkelen zelf stelde niet veel voor. Het water was wel heel erg helder maar ik vermoed dat we niet zo veel geluk hadden...Sommige mensen zagen een haai en waren heel erg enthousiast maar van zodra ik dat hoorde ben ik zo snel mogelijk naar de boot gezwommen met de gedachte 'swim Sarah , swim for your life!'. Ik vermoed dat ik niet echt de persoon ben voor 'spotting the wildlife'. Nadien werden we gedropt op 'Star Fish beach'. Een heel erg mooi strand waar zeesterren verzamelen. Het water was zo helder dat je ze gewoon zag liggen en ze kon aanraken. De zee was heel erg kalm en warm. Ik zat heel erg lang in het water gewoon te genieten van de zon en de omgeving (ik denk dat ik mijn record verbroken heb aangezien ik normaal nooit in het water kom XD ). Na een tijdje verveelde het me een beetje en dus ben ik de omgeving gaan verkennen... Het gedeelte waar GEEN toeristen zaten was nog zo veel mooier. Ik probeerde ook wat te experimenteren met mijn camera op manuel (aangezien we heel erg veel tijd hadden) en ik ben eigenlijk heel erg trots op mijn foto's want er was ongelooflijk veel licht en dus had je heel erg snel heel erg veel contrast (zwart).
Terug in Bocas ben ik de omgeving wat gaan verkennen. Bocas is een heel erg mooi dorpje. Bijna alle huizen staan op kolommen in het water. Ik had nog nooit zo een dorpje gezien. De huizen zijn gemaakt uit hout en zijn zo kleurrijk en stralen zoveel karakter uit. (groot groot verschil met San Jose waar de huizen ook vrij kleurrijk zijn maar niets echt iets uitstraalt) Het is een vrij toeristisch dorpje waar je ook op je gemak 's avonds kan rondwandelen.

Zondag gingen we naar Red Frog beach. Dat strand vond ik minder interessant want de golven waren nogal hoog en er zaten nogal veel insecten (zoals zandvlooien). Wel cool is dat we eerst door de mangrove moesten (op een houten pad natuurlijk niet echt door door) maar het had toch wel iets avontuurrijks. We zagen ook een rode kikker , naar het schijnt een van de giftigste kikkers maar het zag er echter zo klein en schattig uit. ( te klein om er een goeie foto van te nemen, en ook mijn intuïtie zei me van niet te dicht te gaan XD ik als natuurliefhebber kon het diertje ook vanop verre afstand observeren)
We waren vrij snel terug in Bocas dus ik vond wat tijd om wat te werken op mijn laptop.

Maandag vertrokken we om 6u30 in Bocas. Iemand vergat zijn paspoort in de hostel dus verloren we daar al 40 minuten mee en we hebben hem dan ook moeten achterlaten. We stonden ook 1u30 min stil in de file.. Ik had een dubbele plek aangezien de gast die zijn paspoort vergeten was normaal gezien naast mij zat... Ik lag dus neer staarde 1u 30 min naar dezelfde boom omdat ik te moe was om iets anders te doen XD. We kwamen aan in San José om 16uur... En dan mocht ik beginnen aan mijn werk voor dinsdag... merf zou ik zo zeggen ^^

Deze week waren er ook 2 aardbevingen hier. Bij de eerste lag ik net in mijn bed en ik heb niet echt iets gemerkt... Kurstin zei dat de deur rammelde... Ook mijn facebook stond vol met mensen van hier dat schreven 'first earthquake in Costa Rica: Check'. De mensen van de usa kunnen zo enthousiast zijn over de raarste dingen... De 2e waren we in Panama maar Ruth zei dat het een middel zware was. Al zeggen mijn bronnen op het wereldwijde web dat het maar één was van 3.7 schaal van richter. Maar bon ze overdrijven nog wel een graag XD
Net zoals je de weg aan iemand vraagt... Ze zullen je altijd zeggen dat het zoooo ver is en meestal moet je maar 10 minuutjes stappen ofzo.