LISTO!!!!!

12 december 2013 - San José, Costa Rica

Eergisteren ben ik mijn panelen van diseño III gaan omhoog hangen voor de expositie van alle gemaakte werken van iedereen op school. Mijn presentatie donderdag ging fantastisch. De prof heeft ons ook al meteen onze resultaten gegeven! Ik ga het jullie echter niet vertellen want het lijkt vrij hoog...Hier in Costa Rica moeten studenten minstens 75% halen om aan het volgende deel te mogen beginnen...Dus is onze 50% hier 75%... Ook in de States werken ze met dit systeem. Mijn roommates vinden het dus normaal van hoge punten te krijgen. Voor mij was het toch wel even wennen. Het lijkt gewoon zo onrealistisch…

Toch ben ik heel erg fier op wat ik allemaal verwezenlijkt heb. Het was af en toe heel erg zwaar om lessen te volgen in een taal dat je eigenlijk niet verstaat. Ik voelde me vaak heel onzeker (of ik het wel goed verstaan had…). Ik moet zeggen dat Veritas een heel erg goeie school is en dat de proffen echt geduld met me gehad hebben. Het moet niet gemakkelijk geweest zijn zo een student in de klas te hebben en zij apprecieerden mijn inzet enorm.

Dit weekend bezochten we de indígenas people (Bribri) in Cahuita. We zagen hoe ze er chocolade maken. Eerst plukten ze een cacao vrucht. Het vruchtvlees had de smaak van een lychee. Dan lieten ze de bonen drogen in de zon. De oma roosterde en plette de bonen. Ze deed dit met een grote grote steen. Wij mochten dit ook eens uitproberen maar het was niet zo simpel als het leek. De pasta was ook echt niet lekker brrr... Nadien mochten we het eindproduct, de chocolade, proeven..LEKKER mmm! Ze toonden ons ook hoe we met pijl en boog konden schieten... Mijn pijl vloog zeker 1 meter ver! wat voelde ik mij een pro! ^^
Cahuita zelf is een klein dorpje aan de caribische kust dat bestaat uit winkeltjes, hostels en hotels. Het is er vrij rustig. Bijna alle mensen die er wonen komen uit Europa. Ik vroeg aan verschillende mensen waarom ze exact deze plek gekozen hadden. De meesten zeiden dat ze het een mooi en gezellig dorpje vonden. Volgens mij is het ook gemakkelijker leven met allemaal mensen van Europa want voor de tico’s zul je altijd ‘de vreemde’ blijven. Je had er pizzeria’s, een frans restaurant, … Ik denk dat velen toch nog een stukje thuis daar zien. Het was er ook extreem veilig. De hosteluitbater, een Italiaan, zei me dat ze zelf de criminelen een lesje leren want dat je niet kan rekenen op de politie. Er liep ook een hond rond in de hostel waar we verbleven. Het was precies Spidoe! Hij was enkel een beetje groter en had een staart ^^ Zijn naam was scoobydoo en hij had precies dezelfde manier als onze hond… De hostel had ook een grote mangoboom die hoog boven het dak uitstak. Blijkbaar is het momenteel mango seizoen want de mango’s bleven maar naar beneden vallen op het dak. Het leek wel of we gebombardeerd werden! Ik heb me toch wat mango’s mee gesjipt voor deze week^^

Na een uitstap ben ik toch wel altijd blij dat ik naar mijn tico huis terug kan keren. Mama tica zorgt zo goed voor ons! Met Sinterklaas had ze de Sint wat geholpen en ons elk een sok gemaakt met chocolaatjes in en een paar oorringen. Sinterklaas kennen ze hier niet dus het was echt een fijne verrassing! Ruth is echt heel erg lief en doet zo haar best om ons thuis te laten voelen. Ikzelf had een kaartje gemaakt (om de Sint te verontschuldigen dat hij niet in Costa Rica aanwezig kon zijn) en wat Chocola gaan halen. ^^
Ik heb ook willen horen dat de Sint ook op andere plekken voor mij langs geweest is!
Joepi wat vind ik dat fijn!!!!

Ik begin toch langzaam maar zeker af te tellen naar mijn thuiskomst! Wat zal het deugd doen van jullie allemaal terug te zien! Ik kan niet wachten tot Kerstmis en Nieuwjaar! (zelf al zit ik hier momenteel in een topje en short aan en wil ik niet terug naar de kou XD)

Dikke zoen en knuffel!

1. Hilde mertens:
    15 december 2013
    Hallo Saartje, een sùperdìkke proficiat met je uitmuntende resultaten!!! Wij twijfelden er hier geen moment aan dat je ontelbare uren van hard gezwoeg tot heel goede beoordelingen zouden leiden! Hebben ook opnieuw genoten van verslag en foto's van het Cahuitadorp. Zelf bekeek ik onze vertrouwde Nutella-chocopot vanmorgen toch wat anders als je ziet welke arbeid er "ver-van-ons-bed" aan te pas komt om chocolade te maken... Opnieuw 'n dikke knuffel vanuit Atom, waar de shortjes eerder vervangen werden door 'n warm pyamaaken op 'n luie zondagmiddag en 'n lieve groet aan alle lezers. Hilde, Rein, Dries&Wout