Druk druk druk

19 oktober 2013 - San José, Costa Rica

Sorry dat ik zo weinig van mij laat horen maar ik heb het zo druk!
Ik heb eigenlijk ongelofelijk veel werk voor school.. Ik weet niet of ik dit al verteld heb maar ik volg 1 extra vak meer dan een normale student omwille van mijn studiepunten in België. Soms heb ik echt het gevoel dat dit teveel is... Ik plan elke dag wanneer ik wat ga doen... En dan wil ik daarbij ook niet iets gezien hebben van het land ^^
Kurstin is dit weekend naar Monteverde maar ik kon me deze week echt geen weekendje permiteren. (dit begrijpen ze hier thuis (Costa rica thuis) echt niet) Vorige week heb ik alles moeten schikken voor ons daguitstapje naar Cartago...
Ik wou absoluut de kathedraal gezien hebben. Deze is gewijd aan de zwarte Maria. Een kind vond ooit een beeldje van een zwarte Maria en nam het mee naar huis...Toen zo 's ochtends wakker werd was het beeldje weg...Het kind ging terug naar de plek en daar lag en beeldje terug op exact dezelfde plaats. Ze nam het terug mee naar huis en het gebeurde opnieuw en opnieuw...Toen ze dit aan een pastoor vertelde nam hij het beeldje mee en ook bij hem verdween het 's nachts. De kathedraal is op deze plek gebouwd. Het beeldje wordt nog steeds getoond in de open plek onder de kathedraal. Daar waren heel wat mensen aan het bidden en velen namen foto's (zoals ikzelf). Carthago is de ultieme bedevaartspek. Het ligt niet zo ver van San Jose (maar 40 minuutjes met een publieke bus) en ze is echt de moeite! Ruth en Angel stapten er vorig jaar als bedevaart naartoe.
de kathedraal is zo groot (voor Costa Rica) en anders van stijl.. Binnenin is alles gemaakt uit hout. Ik heb wel niet zo heel erg lang van het interieur kunnen genieten want er was een mis aan de gang.. De mensen stonden tot buiten recht (om een gewone misviering te volgen). Ook liepen er mensen op hun knieën van achteraan de Kathadraal tot vooraan voor een zegening. Echt vreemd om te zien ... Ook vandaag in de mis van de plechtige communie van Sofia was het weer zover..Op de knieën zitten! Het deed geen deugd moet ik zeggen..Ik was woensdag in de regen op mijn knie gevallen en dus probeerde ik daarnet op 1 knie te balanceren.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik deze mis echt heel erg saai vond. Ze was niet interactief of vol gezang zoals in Tamarindo. Bij onze plechtige communie mogen de communicanten van alles doen en zeggen maar hier mochten we vooral veel gewoon rechtstaan..Een veel te lange preek waar ik niets van verstond...Wel grappig als ze onze vader of een weesgegroet opzeggen weet ik wel al wat ze aan het zeggen zijn. Ik heb dan altijd zin om het in het Nederlands mee op te zeggen omdat het hetzelfde ritme heeft.
Hier doen ze hun communie op hun 15. Dit is een heel erg belangrijke leeftijd voor de Costa Ricanen want ze vieren hier ook uitgebreid hun verjaardag dan.
Na de plechtige communie was er geen receptie of feest. Ok ja Ruth is wel pizza gaan halen en de grootmoeder en doopmeter (en haar gezin) waren hier voor een uurtje (ik had op zijn minst taart verwacht  XD ).

Vandaag in de les heb ik denk ik de blunder van mijn leven begaan. De prof van Technologia had mij de eerste les haar naam gezegd maar jah ik moet tegenwoordig zo veel namen en dingen onthouden dat ik nogal veel ervan gewoon delete. Maar dus in de klas zeiden de studenten nogal veel het woord (ofjah ik dacht naam) 'mai' . Zo dus dacht ik dat dit de naam was van de prof. En vandaag vroeg ze me toch wel niet 'Do you remember my name Sarah?' en ik zo van ' ja ja maar het is iets raars , mai ofzo iets' . Nu ja blijkbaar betekent 'mai' (ik heb geen idee hoe ik het moet schrijven) 'dude'...Aww goed zo Sarah!

Morgen ga ik toch maar eens uitslapen denk ik.. 2 dagen op een rij om 6u15 opstaan is iets teveel van het goede (voor mij dan toch)...

Ok ik weet niet goed waarover ik zo nog moet schrijven...Alles begint hier zo 'gewoon ' te worden... Dus mochten jullie vragen hebben ofzo... Dan weet ik weer waarover ik kan schrijven..

dagdag !

Van reisblog naar fotoboek